יצאתי אל המסדרון וסגרתי מאחוריי את דלת חדר האוכל.
הידיים שלי רעדו.
כבר לא מעצב.
מכעס.
סבא בילה את כל הבוקר בבישול לאנשים שלא הגיעו.
הוא גיהץ את החולצה שלו.
סידר את הצלחות היפות.
קנה נרות נוספים.
והניח את המעטפות האלה ליד העוגה שלו, כאילו הוא עדיין האמין שלכולם מגיע לקבל ממנו משהו.
פתחתי קודם את זו שעליה היה כתוב שמו של אבי.
בפנים היה מכתב בכתב יד.
וצ’ק.
לא קטן.
לא סמלי.
סכום כסף אמיתי.
מספיק כדי לעזור עם החובות שאבי תמיד התלונן עליהם.
פתחתי את המעטפה של דודתי.
עוד מכתב.
עוד צ’ק.
במעטפה של בן דוד שלי היה כסף ללימודים.
במעטפה של דודי היה פתק על סליחה בעקבות ויכוח ישן.
במעטפה שלי לא היה צ’ק.
רק תמונה שלי ושל סבא דגים כשהייתי קטן.
מאחוריה הוא כתב:
“אתה היית זה שעדיין הגיע גם כשלא היה מה להרוויח.”
כיסיתי את פי.
זה שבר אותי.
כי פתאום הבנתי.
הלילה הזה לא היה רק יום הולדת.
הוא היה סוג של פרידה.
סבא לא עמד למות מחר.
אבל הוא היה עייף.
הוא ידע שהוא מזדקן.
והוא תכנן לתת לכולם מתנה אחרונה בזמן שהוא עדיין יכול להביט להם בעיניים.
אבל איש לא טרח להגיע.
אז עשיתי את השיחה.
קודם לאבי.
הוא ענה בצחוק, רעש נשמע מאחוריו.
“היי, ילד. תגיד לסבא שאקפוץ אליו בסוף השבוע.”
“לא,” אמרתי.
“אתה בא עכשיו.”
הייתה שתיקה.
“מה?”
“הוא חיכה לך. הוא בישל בשבילך. הוא כתב לך מכתב. ואתה אפילו לא יכולת להתקשר.”
קולו השתנה.
“מכתב?”
“כן. ואם עדיין אכפת לך ממנו, יש לך עשרים דקות.”
אחר כך התקשרתי לדודתי.
לדודי.
לכל בני הדודים.
חלקם המציאו תירוצים.
פקקים.
עבודה.
ילדים עייפים.
פגישה שנשכחה.
אמרתי לכל אחד מהם את אותו הדבר.
“סבא יושב לבד ביום הולדתו ה-80. אם אתם לא באים עכשיו, אל תעמידו פנים אחר כך שמשפחה הייתה חשובה לכם.”
ואז חזרתי פנימה.
סבא הרים את מבטו, מודאג.
“מה עשית?”
התיישבתי לידו ואחזתי בידו.
“משהו שהיית צריך לעשות לפני שנים.”
הוא נאנח ברכות.
“אני לא רוצה בעיות.”
“גם לא מגיעה לך שתיקה.”
במשך עשר דקות, שום דבר לא קרה.
ואז אורות פנסים הופיעו דרך החלון.
מכונית אחת.
ואחריה עוד אחת.
ואחריה עוד אחת.
האדם הראשון שנכנס בדלת היה אבי.
הוא הביט בשולחן.
באוכל שלא נגעו בו.
בנרות.
במעטפות.
ואז בסבא.
פניו נפלו.
“אבא…”
סבא חייך כאילו הכול בסדר.
“הגעת.”
וזה הפך את הכול לכואב יותר.
כי טוב הלב שלו היה חד יותר מכל האשמה.
דודתי נכנסה בבכי.
דודי עמד בפתח בלי לומר מילה.
בני הדודים שלי התחמקו ממבט.
אף אחד לא ידע איפה לשבת.
אף אחד לא ידע איך להסביר למה שכחו את האיש שזכר הכול.
ואז סבא קם לאט.
הוא הרים את המעטפות.
לרגע נורא אחד חשבתי שהוא בכל זאת יחלק אותן.
במקום זאת, הוא הניח אותן במגירה.
החדר השתתק לגמרי.
“התכוונתי לתת לכם את אלה הערב,” הוא אמר בעדינות.
איש לא זז.
“אבל אני חושב שאחכה.”
אבי בלע רוק.
“אבא, אנחנו מצטערים.”
סבא הנהן.
“אני מאמין לכם.”
ואז קולו רעד.
“אבל אני צריך שתבינו משהו. אני לא בודד מפני שאני גר לבד. אני בודד מפני שאני ממשיך לשמור מקומות לאנשים שהפסיקו לבוא.”
דודתי נשברה בבכי.
בן דוד שלי כיסה את פניו.
ולראשונה מזה שנים, למשפחה שלי לא היה שום דבר חכם לומר.
לא תירוצים.
לא בדיחות.
לא האשמת לוחות זמנים.
רק בושה.
סבא הביט בעוגה.
ואז בי.
“אנחנו עדיין יכולים לשיר?”
הדלקתי את הנרות.
הפעם, כולם עמדו סביבו.
הקולות שלהם נשברו.
חלקם בכו תוך כדי השיר.
סבא עצם את עיניו לפני שכיבה את הנרות.
אני לא יודע מה הוא ביקש.
אבל אני מקווה שזה לא היה שהם יאהבו אותו.
אני מקווה שזה היה שהוא סוף סוף יאמין שמגיע לו יותר.
אחרי אותו לילה, דברים השתנו.
לא בצורה מושלמת.
לא כמו בסרט שבו כולם הופכים טובים בן לילה.
אבל לאט.
אבי התחיל לבקר בכל יום ראשון.
דודתי התקשרה בכל בוקר.
בני הדודים שלי באו לתקן את הגדר.
וסבא הפסיק להעמיד פנים שזה לא כואב כשאנשים שוכחים אותו.
כעבור שבועות, הוא נתן לי שוב את המעטפה שלי.
הפעם היה בתוכה פתק קטן.
“נתת לי את המתנה האחת שפחדתי לבקש: את האמת.”
אני עדיין שומר את הפתק הזה.
כי אותו לילה לימד אותי משהו שלעולם לא אשכח.
אנשים מבוגרים לא צריכים מחוות גדולות.
הם צריכים נוכחות.
הם צריכים שיענו לשיחות שלהם.
כיסאות מלאים.
ידיים מוחזקות.
וימי הולדת שזוכרים לפני שהחדר נהיה שקט.
