כשחמותי לקחה בחזרה את אופני יום ההולדת שהעניקה לבתי בת החמש, היא הייתה בטוחה שהיא מלמדת אותנו לקח — אבל לא היה לה מושג מה עומד לקרות אחר כך

הציור חשף משהו שאף אחד לא ציפה לראות.

בהתחלה הוא נראה תמים לחלוטין.

סתם ציור ילדים שצויר בעפרונות צבעוניים.

אופניים ורודים.

ילדה קטנה.

סבתא.

אבל אז הבחנתי במילים שנכתבו בתחתית הדף.

לא בכתב ידה של בתי.

אלא של אדם מבוגר.

“אם את אוהבת את סבתא הכי הרבה, האופניים יישארו שלך.”

הלב שלי כמעט נעצר.

הבטתי בבתי.

“מי כתב את זה?”

היא השפילה את מבטה.

“סבתא.”

החדר השתתק באחת.

בעלי לקח לאט את הדף מידיי.

פניו התקדרו.

“מה עוד סבתא אמרה?”

בתי היססה.

ואז דמעות שוב הציפו את עיניה.

“היא אמרה שאסור לי לספר לכם, כי זה יעציב את אמא.”

המשפט הזה כאב יותר מהיעלמות האופניים.

לא בגלל האופניים.

אלא משום שמישהו הפך מתנה למבחן.

מבחן של נאמנות.

עבור ילדה בת חמש.

במהלך השעה שלאחר מכן התגלו עוד ועוד פרטים.

הערות קטנות.

סודות קטנים.

הבטחות קטנות.

סבתא שאלה שוב ושוב את בתנו את מי היא אוהבת יותר.

מי קונה לה את המתנות הכי טובות.

מי דואג לה יותר מכולם.

בהתחלה בתי חשבה שזה משחק.

אבל לאט־לאט היא התחילה לפחד לתת את התשובה הלא נכונה.

ופתאום הכול התחבר.

התזכורות הבלתי פוסקות.

רגשות האשמה.

הביקורת.

השליטה.

האופניים מעולם לא היו מתנה אמיתית.

הם היו אמצעי לחץ.

בעלי ישב בשקט במשך כמה דקות.

ואז הרים את הטלפון שלו.

“אני אטפל בזה.”

כעבור שעה נסענו לבית של אמו.

האופניים עמדו במוסך שלה.

נקיים לחלוטין.

ללא שימוש.

כמו גביע ניצחון.

היא פתחה את הדלת ומיד שילבה את זרועותיה.

“אני מניחה שבאתם בשביל האופניים.”

“לא,” ענה בעלי.

“באנו בגלל זה.”

הוא הושיט לה את הציור.

לראשונה היא נראתה לחוצה.

“זה רק בצחוק.”

“בצחוק?” שאל.

“גרמת לבת שלנו להרגיש שהיא חייבת לבחור בין ההורים שלה לבין הסבתא שלה.”

פניה התקשו.

“הוצאתי הרבה כסף על המתנה הזאת.”

“לא,” הוא אמר בשקט.

“קנית השפעה.”

המילים הללו פגעו בה יותר מכל צעקה.

היא ניסתה להגן על עצמה.

ניסתה להסביר.

ניסתה להאשים אותנו.

אבל כל תירוץ נשמע חלש יותר מהקודם.

ואז קרה משהו שאיש לא ציפה לו.

בתי צעדה קדימה.

היא עדיין החזיקה את ארנבון הצעצוע שלה.

קולה היה חלש.

אבל ברור.

“אני לא רוצה יותר את האופניים.”

כולם קפאו במקומם.

כולל הסבתא.

בתי הביטה בה ישירות.

“רציתי שתאהבי אותי גם בלעדיהם.”

השקט שהשתרר לאחר מכן הרגיש אינסופי.

בפעם הראשונה, לחמותי לא הייתה תשובה.

לא ויכוח.

לא הטפה.

שום דבר.

רק דמעות.

דמעות אמיתיות.

מהסוג שמופיע כשאדם סוף־סוף מבין את הנזק שגרם.

שבועות חלפו.

האופניים נשארו במוסך שלה.

איש לא ביקש אותם בחזרה.

איש לא הזכיר אותם.

ואז, אחר צהריים אחד, נשמעה דפיקה בדלת שלנו.

חמותי עמדה בחוץ כשהיא מחזיקה קופסת קרטון.

בתוך הקופסה היו האופניים.

ועוד משהו.

מכתב בכתב יד.

במכתב היא התנצלה.

לא על כך שלקחה את האופניים.

אלא על כל מה שקדם לכך.

על השימוש במתנות כדי לזכות באהבה.

על הפיכת האהבה לעסקה.

ועל כך שהעמיסה על ילדה רגשות שאף ילד לא אמור לשאת.

האמון לא נבנה מחדש בן־לילה.

יש פצעים שלא נעלמים כל כך מהר.

אבל זו הייתה התחלה.

וכעבור כמה חודשים, כשבתי עלתה שוב על האופניים הוורודים שלה, איש כבר לא דיבר על כסף.

איש לא דיבר על הקרבה.

איש לא דיבר על בעלות.

כי הלקח החשוב ביותר מעולם לא היה קשור לאופניים.

הוא היה קשור למשהו יקר בהרבה.

אהבה אמיתית היא המתנה היחידה שלעולם לא אמורים להצמיד אליה תנאים.

Rating
( No ratings yet )
interesujacy.com