הבן שלי התחיל לקרוא לאיש אחר "אבא" וגיליתי את זה מאוחר.

זה קרה ביום שלישי. ישבתי בקפיטריה של המשרד, גללתי בטלפון בין פגישות, כשיוץ סרטון קצר בצ'אט קבוצתי. בלי כיתוב, רק קטע בן 15 שניות.
בסרטון, הבן שלי, נוח, רץ ברחבת משחקים. הוא בן שבע. אותה ג'קט כחול שקניתי לו לפני חודש. הוא קופץ לחיבוק עם איש שמעולם לא ראיתי.
האיש מרים אותו בקלות, צוחק ואומר בבירור: "זהיר, חבר. אבא מתבגר."
נוח עונה, בלי להסס: "אתה בכלל לא זקן, אבא."
שיחזרתי את הסרטון שלוש פעמים לפני שקפה נשפך מהכוס שלי.
הסרטון נשלח על ידי אחותי הצעירה, אמה. מתחתיו, שלוש שיחות שלא נענו ממנה. הודעה אחת: "מרק, אנחנו חייבים לדבר. בבקשה אל תתפוצץ."
ישבתי בקפיטריה, מוקף באנשים עם מגשים ולפטופים. מישהו מאחורי התלוצץ על דד-ליינים. הידיים שלי רעדו כך שקשה היה לי לפתוח את הטלפון.
התקשרתי חזרה לאמה. היא ענתה בצלצול הראשון והתחילה לדבר מהר.
"מרק, לא רציתי שתקרא את זה ככה. ביקשתי מאנה שתגיד לך. היא אמרה שתעשה את זה. דיברת איתה?"
לא דיברתי. אנה, אשתי, שלחה לי בבוקר רק הודעה אחת: "אל תשכח חלב."
שאלתי את אמה מי האיש.
היא שתקה. ואז אמרה בזהירות: "זה דניאל. הוא… הוא כאן כבר תקופה."
עזבתי את המגש על השולחן, הלפטופ פתוח, ויצאתי ישר מהבניין. בלי תיק, בלי מעיל. היה קר, אבל לא הרגשתי.
בדרך הביתה, גללתי שנים של הודעות עם אנה. קניות. תזכורות לבית הספר. טיולי עבודה. לא ריבים, לא דרמות גדולות. רק מרחק שקט ואטום שלא נתתי לו שם.
אבל הייתה נקודה אחת. בחצי שנה האחרונה, נוח התחיל לומר משפטים מוזרים.
"דניאל אומר שאני צריך לשתות יותר מים."
"דניאל יודע משחקים מגניבים."
חשבתי שדניאל זה מורה או מישהו ממועדון אחר-צהריים. אף פעם לא שאלתי ישירות. אנה תמיד ענתה מהר: "אה, סתם מישהו מהמרכז."
הדרך הביתה ארכה עשר דקות. אני בכלל לא זוכר איך עברתי את הרחובות.
הנעליים שלהם היו ליד הדלת כשנכנסתי. נעלי הספורט הקטנות של נוח ליד נעלי אנה הלבנות. ועוד זוג אחד. נעלי ריצה גבריות. לא שלי.
מהסלון נשמע קול של סרט מצויר וצחוק רם של נוח.
הלכתי פנימה. נוח שכב על הרצפה עם לגו. אנה על הספה עם הלפטופ. איש ישב על השטיח ליד נוח, בונה איתו משהו. הוא פנה ראשון אליי.
"היי," אמר, כאילו הכרנו. "אתה בטח מרק."
אף אחד לא זז. הפנים של אנה הלבינו. נוח הביט אליי בחיוך.
"אבא, תראה! דניאל עזר לי לבנות ספינה."
ברגע אחד המוח שלי לא עיבד איזה 'אבא' הוא התכוון. ואז הבנתי: הוא אמר את זה אליי אוטומטית, כמו הרגל. אבל איך שגופו נטה קרוב לאיש האחר היה חדש.
ביקשתי מנוח ללכת לחדרו. לא הרמתי קול. הוא היסס, הביט באנה, אז בדניאל, ואז יצא לאט, מחזיק את ספינת הלגו בשתי ידיו.
השקט אחרי שסגר את הדלת היה חזק מכל צעקה.
אנה התחילה: "מרק, הייתי אמורה לספר לך. נשבעה. פשוט—"
דניאל קטע, מפתיע ברוגע: "אני חושב שאני צריך ללכת."
אמרתי לו להישאר. הקול שלי לא נשמע כשלי.
שאלתי אותם כמה זמן זה כבר.

אנה הביטה בשולחן הקפה.
"כמעט שנתיים," היא אמרה.
שנתיים. נוח היה בן חמש אז. הייתי נוסע הרבה בעבודה באותה שנה. פרויקטים נוספים, שיחות מאוחרות, מלונות שכולם נראו אותו הדבר. חשבתי שאני עושה את זה בשבילנו.
"הוא ידע?" שאלתי. "האם נוח ידע מי הוא?"
היא הנהנה בכבדות.
"בהתחלה אמרנו שהוא סתם חבר של אמא. אחר כך זה היה… מסובך. הוא התחיל לקרוא לו בשמו. ואז… לא יודעת, זה פשוט יצא יום אחד. 'אבא'. תיקנו אותו. ואז הפסקנו."
דניאל סוף סוף דיבר.
"מעולם לא ביקשתי ממנו לקרוא לי ככה," אמר. "הוא פשוט עשה את זה. אמרתי לאנה שזה לא מרגיש נכון. היא אמרה שאתה תמיד רחוק. שהוא מבולבל."
זכרתי שיחה עם נוח מלפני חצי שנה. הייתי בלובי של מלון. הוא אמר לי, "אני לא יכול לדבר עכשיו, אבא, אנחנו עסוקים." שמעתי קול גברי ברקע, צוחק ואומר, "תגיד לאבא שלך שנתקשר אליו אחר כך."
חשבתי שזה תכנית טלוויזיה.
שאלתי את אנה את השאלה היחידה שחשבה חשובה באותו רגע: "האם הוא יודע שאני אבא שלו?"
היא הנהנה, וראיתי סוף סוף במבטה את עיניי.
"כן," היא אמרה. "אבל הוא גם חושב… משפחה יכולה להיות שונה. לא רציתי לבלבל אותו."
הוא היה בן שבע. היו לו שני "אבות" בראש, ואף אחד לא חשב לשבת איתי ולספר לי את זה.
החלק הכי גרוע לא היה הרומן. אפילו לא השנתיים.
היה להבין שהחיים היומיומיים של הבן שלי הם בצורה שלא הכרתי. בדיחות פנימיות שאני לא מבין. חוקים שאיש אחר קבע במטבח שלי, בסלון שלי, בראש של הבן שלי.
ביקשתי מהם לעזוב לשעה כדי שאוכל לדבר עם נוח לבד. דניאל קם מיד. אנה החלה להתווכח ואז ויתרה.
כשהם יצאו, הדירה הרגישה פתאום שקטה מדי.
נוח יצא מחדרו עם ספינת הלגו, עיניו מחפשות את פני.
"אתה כועס עליי?" שאל.
התיישבתי על הרצפה כדי שנהיה בגובה אחד וסיפרתי לו את הגרסה הפשוטה ביותר של האמת שיכולתי. שאני אבא שלו. שתמיד הייתי. ששום דבר לא ישנה את זה.
הוא הקשיב, רציני בצורה שילדים לא צריכים להיות.
ואז שאל: "אני חייב לבחור אחד?"
לא עניתי מיד. כי בראשי כבר ידעתי מה בתי המשפט, לו"זים ועורכי דין עייפים יעשו עם השאלה הזאת.
לילה אחד הזמנתי חדר קטן במלון זול קרוב. יצאתי עם תיק גב ולפטופ, כמו שיצאתי לטיולי עבודה, אבל בלי תאריך חזרה.
בבוקר שלחתי לאנה הודעה קצרה על עורכי דין והסדרי משמורת. בלי השמצות, בלי נאומים ארוכים.
ואז שלחתי לנוח הודעה עם תמונה של ספינת הלגו. צילמתי אותה לפני שעזבתי.
"יום ראשון הוא היום שלנו," כתבתי. "אתה ואני בלבד."
הוא השיב אחרי חמש דקות.
"בסדר, אבא."
הוא לא אמר איזה אבא הוא התכוון. לא שאלתי.
שמרתי את צילום המסך בכל זאת.
